- Přednášek je minimum a ke každé z nich je vždy alespoň jeden seminář. Osm lidí zapsaných v semináři je moc, avšak i výjimky o třiceti studentech se najdou.
- Jak probíhá výuka? Za semestr musí každý student odprezentovat povinný text – někde ho pouze shrne a zkritizuje, jinde vede celou hodinu, klade otázky, diskutuje. Každá prezentace musí obsahovat několik otázek, kterými prezentující vyvolává diskuzi. Prezentaci, její náplň a otázky musí autor probrat s učitelem minimálně týden před seminářem.
- Student si může vybrat, jak ukončí seminář. Může napsat až dvacetistránkový domácí úkol (kratší bakalářka), nebo se nechat ústně vyzkoušet (písemné zkoušky jsou zde raritou) za 6 kreditů, nebo napíše několik abstraktů povinných textů, či kratší pětistránkovou esej a dostane 3 kredity.
- Student v průběhu semestru musí napsat i krátké eseje, kde na maximálně čtyři stránky musí shrnout jakkoliv dlouhý text a k němu přidat další literaturu. Oproti tomu na naší fakultě se klade důraz spíše na obsáhlejší, zato méně informačně nabité práce.
- Diskuze je považována za samozřejmost. Němečtí studenti diskutují hodně. Jestliže prezentace zabere maximálně dvacet minut, zbytek semináře je zaplněn diskuzí. Němci však raději spolupracují s Němci. S cizinci si mnohdy navzájem kvůli jazykovým bariérám nerozumí.
- Základním požadavkem jakéhokoliv výstupu je kritičnost. Student musí být kritický k textu, k jeho autorovi či k přednášejícímu. V kritickém duchu jsme tedy strávili celou hodinu hodnocením tříměsíčního sociologického semináře a studenti se nebáli být upřímní a říkat pravdu o tom, co se jim líbilo, co ne a co by se mělo udělat jinak. Každý student měl svůj vlastní názor a přestože se názory moc nerůznily, nikdo neřekl, že si myslí to, co kolega vedle, jak to bývá v Česku běžné. Místní mladí lidé jsou totiž ke kritickému myšlení vedeni již na středních školách a gymnáziích.
- Němečtí studenti vědí, co jim studium dá, přestože mnohdy nemají jasno v tom, co budou po škole dělat. Spolubydlící Němec mi na otázku, jaká budoucnost ho s politologií čeká, odpověděl: „To není o tom, co budu dělat, ale o tom, co umím a jak to dokážu využít. Umím si přečíst jakýkoliv text, shrnout jeho podstatu několika větami, porovnat jej s myšlenkami a názory jiných autorů nebo směrů, zkritizovat jej a celkově ho zhodnotit.“ Takovou odpověď jsem neslyšela od žádného ze svých dvou set spolužáků, ani od nikoho dalšího studujícího humanitní vědy v Česku. Smutné, že studují něco, jehož hodnotu sami nedokážou pochopit ani vysvětlit.
- Němečtí studenti jsou pilní. Čtou většinu, ne-li všechny povinné texty, chodí na přednášky (většina z nich není nepotřebná, jak už to bývá na naší fakultě). V Německu se totiž studenti nešprtají (samozřejmě základní věci ano), ale snaží se události pochopit v celku: proč se to stalo, jak, jaké to mělo následky. Nesnaží se jenom naučit datum a událost bez větších návazností, což je opět oblíbená praktika v Česku. Učivo si snadněji zapamatují zmíněnými prezentacemi, diskuzemi, esejemi a domácími pracemi.
A jak je to v Česku? Diskutovat se u nás moc nedá. Studenti se až příliš bojí, že by jejich názor mohl být špatný nebo hloupý. K textům se velká diskuze taktéž nekoná, jelikož si je přečte málokdo. Co se týče spolupráce mezi studenty, ta je v Česku špičková. Každý se snaží ošulit, co se dá. Povinné texty se rozdělí mezi jednotlivé studenty, ostatní si pak přečtou pouze výpisky. Ti poctivější pak ale nemají s kým diskutovat, protože ostatní si toho z výpisků moc neodnesou – museli by se je znovu našprtat.
Musím říct, že já ráda diskutuji a snažím se vždy něco říct, pokud alespoň něco o tématu vím. Přestože jsem četla všechny texty na své německé hodiny, nikdy jsem nestačila udržet krok s Němci, kteří i jako studenti mohou být nazváni odborníky. Oni vyučované látce rozumí a chápou ji v celém jejím smyslu. Bohužel já jsem se to za celých sedmnáct let studia nenaučila. A neviním za to sama sebe!
Jestliže náš nejlepší ministr školství volá po reformě vysokých škol a studenti hlásají, že pokud budou platit školné, chtějí mít kvalitnější výuku, pak já říkám: starého psa novým kouskům nenaučíš. Samotní učitelé nemohou usilovat o kvalitnější výuku, studenti jim musí pomoct. Pokud se tedy má reformovat české školství, mělo by se začít od základů. Studenti by se měli učit chápat věci v celku, chápat význam a následky jednotlivých událostí či výroků. Měli by být již od mlada vedeni k utváření vlastních názorů a odvaze říct je nahlas. Měli by se poctivě věnovat svým povinnostem a nesnažit se vše obejít, jak je v Česku zvykem. Pokud budeme chtít upéct výborný dort, nebude stačit, že krém je vynikající, když je základ červivý.
blog comments powered by Disqus