Nudu na hodinách rozhodně neznají například studenti, kteří navštěvují kurzy psychologa Miroslava Šipuly. Ten vyučuje mimo jiné kurz s názvem Psychologie barev. „Tyto hodiny byly hodně zajímavé, a to hlavně proto, že jsme se často všichni zapojovali a mohli vyjadřovat své názory. Obsah hodiny sestával z různých činností – například jsme kreslili, jak vidíme sami sebe v barvách a pak se k obrázkům vyjadřovali, nebo jsme mluvili o tom, jaké pro nás mají jednotlivé barvy vlastnosti,“ popisuje průběh hodin Denisa Fialová. I samotný vyučující přiznává, že se snaží vždy své přednášky a cvičení naplánovat tak, aby bavily i jeho samotného. „Snažím se zavzpomínat, co obvykle zaujalo mne v roli studenta a představit si sebe v pozici současného studenta,“ dodává psycholog. „Pokud to jde, snažím se vyvarovat prezentaci obecných tezí a spíše ponechávám na studentech, aby sami zobecnili svou zkušenost, kterou získali na řadě konkrétních příkladů ze života. Jsem přesvědčen, že tato vlastí aktivita a dovednost jim pomůže lépe si vše zapamatovat,“ popisuje svou výukovou taktiku Šipula. Aktivní hodiny jsou podle něj velmi náročné na přípravu a zatím převažují pozitivní ohlasy od studentů. „A ty negativní mě posouvají dále. Nedovolují totiž učiteli ustrnout,“ doplňuje psycholog.
Podobně v hodinách experimentuje i jeho kolega z katedry Martin Vaculík. „Moje semináře probíhají tak, že studenti mají možnost si na sobě něco vyzkoušet a pak o prožité zkušenosti vzájemně diskutujeme,“ sdělil Vaculík, který využívá takové metody, které by studenty bavily a zároveň i něco naučily. „Někdy například přivedeme do výuky cizího člověka, o kterém mají studenti poznávat, jindy si nějakou metodu zkouší sami na sobě. V jiných případech mají například aplikovat sociální psychologii na přísloví nebo hledat sociální psychologii ve filmech,“ vyjmenoval psycholog.
Aktivní přístup k výuce zvolila ve svých předmětech i Naděžda Johanisová z Katedry environmentálních studií. Například v jejím předmětu Ekologická ekonomie se střídají interaktivní přednášky se společnou činností studentů, kteří se tak učí kritickému myšlení, formovat svůj názor a postoj. „Studenti například ve dvojicích hledají klady a zápory indikátoru HDP, dokreslují další šipky do konvenčního produkčního modelu, nebo propojují ,bubliny‘ v systémových diagramech. Nakonec většinou proběhne společné sdílení toho, na co přišli a co vymysleli,“ popisuje jen některé z činností Johanisová. Součástí výuky je také simulační hra, ve které účastníci na sebe berou různé role. „Jde o hru inspirovanou novinovým článkem o Litvě, kde se píše, že HDP jde nahoru, všechny ostatní ekonomické ukazatele jsou skvělé, ale velká část občanů nicméně je v emigraci a lidé se necítí šťastni. Studenti pracují ve skupinách a v každé skupině je někdo, kdo hraje viceprezidentku Litvy, konvenčního ekonoma, místního farmáře, ekologického ekonoma a jiné role. Podle scénáře vystupují v televizním diskusním pořadu a snaží se přijít na kloub situaci a dojít k nějakému konsensu, co tato situace znamená a jak ji řešit,“ popsala Johanisová. Dodala, že pedagogickým cílem hry je umožnit studentům aplikaci znalostí získaných v kursu.
blog comments powered by Disqus