Jak se rveme za pozvracené rozjezdy | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 27. ročník

Jak se rveme za pozvracené rozjezdy

Do rubriky Univerzita napsala Kateřina Špičáková (Úterý, 13. listopad 2012)

Když se v polovině října objevila v České televizi zpráva, že se brněnský magistrát chystá zpoplatnit noční autobusy, ozvali se na Facebooku snad všichni. Že za pozvracené rozjezdy platit nechtějí, že je to šikana a špatný vtip. Zvlášť od chvíle, kdy bylo jasné, že za rozjezdy budou platit pouze studenti, důchodci nebo děti – majitelé zlevněných šalinkaret. Nevím, jak proti extra nočním tarifům protestovali senioři, ale studenti z naší fakulty křičeli hodně.

Do čela protestního hnutí se jich postavilo pět. S jedním z nich jsem mluvila. Jiří Kelnar byl opatrný, korektní a obstojně seznámený s tím, jaké problémy by zavedení nočních jízdenek mohlo přinést. Podle něj by bylo lepší zrušit souběh některých linek – ale tvářit se jako město pro studenty a pak se k nim chovat takhle? Ne, děkujeme.

Na demonstraci, která se konala hodinu po našem setkání, mělo podle Facebooku dorazit na tři sta studentů. Přišlo jich necelých padesát. Byla zima, a jaká. Šlo jenom o stokorunu měsíčně za „noční šalinkartu“. Bylo úterý. Už jsem mluvila o té zimě? Ale i tak mě počet protestujících studentů vyvedl z míry. Tak vadí jim, že je město šikanuje, nebo ne?

Studenti by se měli o město více zajímat

Volens nolens (chcačky nechcačky) jsem si vzpomněla na lednový Týden neklidu. Tehdy se do ulic vydalo stokrát tolik studentů. Argumentovalo se tím, že reforma ministra Dobeše není domyšlená, to ostatně návrh magistrátu nebyl taky. Že studenti nevydělávají a nemají peníze, zaznělo v lednu stejně jako v říjnu. A ano, vím, že akademické svobody a stovku jízdného měsíčně není úplně košer takhle srovnávat, přesto jsem z angažovanosti studentů trochu rozpačitá.

Spousta z nich v Brně nejspíš zůstane i po skončení studia. Koupí si byt, získají trvalé bydliště a volební právo. Měli by se proto o město zajímat. Neříkám, že každý má od rána do večera studovat územní plány brněnských vesniček a dohledávat si tajná vyjádření developerů.

Stačilo by ale, kdyby si studenti položili jednoduché otázky. Proč město, které má podle hejtmana Haška šanci stát se českým Sillicon Valley, tak trochu studentům fandí a tak trochu jim dýchá na krk? Proč střídavě ruší Flédu, Bakalu, Scalu nebo vynikající systém rozjezdů? A co s tím můžeme udělat?

Za rozjezdy se nakonec platit nebude o nic víc než doteď. Podle organizátorů protestů za to může právě odpor veřejnosti. Ostatně petici proti nočním jízdenkám podepsalo devět a půl tisíce lidí. Výborné, tleskám. Trochu mě ale mrzí, že jen tisícovka z nich podepsala petici perem, ostatním stačilo k vyjádření názoru pár kliknutí na internetu. A to je trochu slabé.

blog comments powered by Disqus