Divadlo Feste uvedlo toho večera v Kabinetu Múz postmoderní hru z pera současné brněnské dramatičky Anny Saavedry pojednávající o náročném tématu domácího násilí; režisérem hry je dekonstruující experimentátor s formou Jiří Honzírek, v hlavních rolích se představila statečná trojice Táňa Hlostová, Jan Jedlinský a Lukáš Černoch.
Klid. Ticho. Ticho. Nedýchat. Ocitáme se „někdy“ „někde“, čas ani místo nejsou důležité. Víme jen, že jsme v hotelu, kde je ticho, klid. Ticho. Nedýchat. Postavy jsou bezejmenné a mohou být kýmkoli, poskládané ze střípků mnoha anonymních mužů a žen, jsou nikým a všemi. Dva muži, žena – dvě ženy, muž. Všichni herci hrají pouze role, které jim byly přiděleny. Dva mladí mužové zarostlých tváří se dozdobí růží na rty, přepudrují nos a zkrášlí svá mužská těla ženskými šaty. Dvě ženy a jejich životní příběhy, skryté v tříšti dialogů a prostřihů. Uštěpačné otázky, jimž často přijde v odpověď prosté „Nevzpomínám si“ (protože si nechci vzpomenout). Ticho. Nedýchat. A projekce černobílých fotografií, rentgenových snímků lidského těla, anonymních záběrů anonymních lidí a ulic, domů v nich. Žena, která je obětí násilí, a druhá, která páchá totéž na svém submisivním muži.
Cítíme se v převaze a dělá nám to dobře
Jsme svědky postmoderního dramatu dnešní doby, anonymního jako doba sama, ale přesto aktuálního a syrově palčivého. Bolestivého. Proměňují se vyprávěcí perspektivy, příběh se tříští a místy ztrácí. Skrze intimní promluvy postav, subjektivní toky myšlenek a komentáře pronikáme do jejich niter, do anonymních niter plných konkrétních fyzických lásek a děsů. Ne neúčelně jsou zde muži v roli žen a naopak. Muži v ženských šatech, v mužském spodním prádle. Domácí násilí nemusí být vždy pácháno na ženách. Všichni se můžeme octnout v situaci, kdy se cítíme v převaze a dělá nám to dobře. A všichni se můžeme octnout v situaci, kdy se nebudeme moci bránit.
V polovině hry herci narušují stanovený rámec a vymaňují se ze svých rolí, svlékají dámské odění, nejsou již jen postavami, jsou vypravěči, konstruktéry dění, komentátory, znepokojivými personami na jevišti. Mohou udělat cokoliv. Režisér pracuje s představením jako dekonstruktér typické divadelní formy, vede skrze své postavy dialog s divákem, získává jej na stranu vyprávění, komunikuje s ním a prostřednictvím cedulí „smích“ a „potlesk“, zvedaných v průběhu hry, vyzývá k jasným činům. Vyzývá také k tomu nebýt lhostejný a nevidět problémy jako anonymní. Překračuje hranice divadelního dramatu a nechá diváky odcházet v šoku a s tíživými myšlenkami. Vyzývá je, aby byli schopni říci DOST, půjde-li (někomu) o všechno…
blog comments powered by Disqus