Teď pracujete ve vydavatelství Economia. Co říkáte na zářijové vyhazovy?
Myslím, že je to normální a že to každý musel čekat. Je to součást zefektivnění práce redakce. Za deset let ubylo v novinách v USA asi čtyřicet procent pracovních míst. V Economii se to prostě stalo během jednoho dne. Svým způsobem je to i smutné, protože tak často odchází i lidé, kteří jsou velmi dobří – to dokazuje fakt, že mnozí z nich už dnes pracují jinde.
Takže podle vás vydavatelství pouze šetří. Nesouvisí to ale částečně i s propouštěním v ostravských dolech? Přece jen obojí spojuje vlastník Economie Zdeněk Bakala.
S těmi doly to byla nešťastná shoda okolností. V Economii se s tím ale počítalo už od začátku roku. Vydavatelství prochází velkými změnami – stěhovalo se, mění se organizace práce, Economia navíc koupila Centrum.cz. A když se tyto tři věci spojí, vzejde z toho velké propouštění. Když vznikne v jakékoliv firmě taková fúze, musí se propouštět, protože některé profese se dublují.
Vy jste za dobu své kariéry zažil zahraniční i české vlastníky novin. Co je podle vás pro český trh lepší?
Zažil jsem vlastně jen zahraniční vlastníky Ringieru, protože v Economii pracuji velmi krátce a v Respektu jsem pracoval taky chvíli. Ale Bakala, a to neříkám proto, že je to můj zaměstnavatel, je skvělý vlastník novin. Blízce jsem s ním jednal, když mě najal do Respektu, a i za ten rok jsem se nesetkal s tím, že by jakkoliv ovlivňoval noviny, on je naprosto korektní. Co se týče zahraničních vlastníků, nikdy jsem necítil tlaky. V devadesátých letech se třeba stalo, že kvůli mému článku někdo zrušil inzerci a ani slovem mi to nevyčetli.
Víte ještě o nějakých změnách, které Economii čekají v nejbližších měsících?
Economie se bude muset popasovat s tím, že má dva servery, které jsou si relativně podobné. Na začátku listopadu generální ředitel oznámil, že chystá zpoplatnění webového obsahu. Podle mě Aktuálně.cz zůstane masovým titulem s velkou návštěvností a IHNED.cz bude mít prémiový obsah.
Je český internet připravený na placený obsah?
Myslím, že ano. I když to má svá specifika daná Seznamem a veřejnoprávními médii, která jsou v Česku silná a vytváří hodně obsahu. Lidé snad ale budou platit hlavně za renomé značky a konkrétních jmen.
Více o změnách v Economii a novinářské objektivitě se dočtete v novém čísle časopisu Halas, které vychází v pondělí 2. prosince.
blog comments powered by Disqus