Příznivci referenda oblékli Masarykovi i Joštovi trička "Pro nádraží v centru" | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 29. ročník

Příznivci referenda oblékli Masarykovi i Joštovi trička „Pro nádraží v centru“

Do rubriky Ostatní napsala Tereza Hálová (Neděle, 25. září 2016)

Zcela neobvyklý pohled, odkazující na blížící se referendum o budoucí poloze brněnského nádraží, se dopoledne 21. září naskytl studentům křižujícím Komenského náměstí. Do bronzu vytesaný první československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk měl na sobě ryze nedobový oděv – bílé tričko s nápisem: „Pro nádraží v centru“. O něco později byla stejným způsobem vyzdobena jezdecká socha Jošta Lucemburského na Moravském náměstí.

K pověšení transparentu za zachování stávající polohy nádraží na Masarykův pomník se přihlásila Občanská aliance Referendum 2016. „Chceme dát najevo, že pro zachování nádraží se vyslovují každý den další osobnosti, od herců až po architekty. Skoro každý, kdo v Brně něco znamená, podporuje modernizaci nádraží v centru. Kdyby mohl hlasovat Masaryk, nepochybně by také on byl pro nádraží v centru. Je to zásadní pro sociálně slabší skupiny obyvatel, kterých se on vždycky zastával. Jošt by si o tom nemyslel nic, ale tričko mu sluší,“ řekl mluvčí iniciativy Jakub Patočka, který oblečení jezdce na Moravském náměstí vnímá jako čin dalších příznivců současné polohy nádraží.

Proti demonstraci názorů na brněnských monumentech se ohradil bývalý náměstek brněnského primátora Robert Kotzian, který po odchodu z politiky založil spolek Brno+, jehož cílem je prosadit přesun nádraží. „Aliance zneuctila památník připomínající prvního prezidenta. Jde o nestoudný vandalismus,“ uvedl pro Brněnský deník Kotzian, který navíc označil akt za protiprávní.

Patočka varuje před „propagandou developerů“ zastupovaných jeho názorovým sokem a politikem ODS Robertem Kotzianem, především kvůli zhoršené dostupnosti nádraží v odsunuté poloze. Místo toho navrhuje modernizaci současného místa na okraji historického jádra na ulici Nádražní. Robert Kotzian možnost opravit trať v takovémto stavu vylučuje. „Současná poloha by Brnu přinesla zakonzervování nynějšího stavu na desítky let dopředu. Pokud má být v Brně vysokorychlostní trať, pak musíme uvažovat o variantě pod Petrovem, a tam už se předpokládá posun nádraží o tři sta metrů,“ okomentoval situaci Kotzian v rozhovoru pro iDNES.cz.

blog comments powered by Disqus