ANTHROPOID: Trocha české hrdosti na zahraničním plátně | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 32. ročník

ANTHROPOID: Trocha české hrdosti na zahraničním plátně

Do rubriky Kultura napsala Anna Zemánková (Středa,  2. listopad 2016)

Snímek pojednává o Spojenci naplánovaném atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha, který byl pro svou zvláštní krutost a metody přezdíván „pražský řezník“.

Od první scény koprodukčního filmu sledujeme počínání hlavních postav celé operace Anthropopid – parašutistů Jana Kubiše (Jamie Dornan) a Jozefa Gabčíka (Cillian Murphy), kteří koncem roku 1941 spolu se sedmi dalšími provedli výsadky do různých míst své rodné země. Po prvních pár minutách člověk žasne, jaké měli štěstí, aby byl vzápětí ujištěn, že film nezapomíná na všudypřítomnou nejistotu složitých let.

V Praze se pak dvojice parašutistů ubytuje u jedné z rodin napojených na odboj. Zde se také seznamují s dívkou, která vypomáhá v domácnosti (Charlotte Le Bon). Ona a Kubiš spolu navazují intimní vztah. Výsadkáři jsou brzy seznámeni také s její přítelkyní (Aňa Geislerová), jež se stane Gabčíkovou partnerkou. Dívky operaci pomáhají svojí přítomností, která oba muže při zkoumání terénu nečiní tak nápadné. Postupem času vrcholí přípravy na atentát. V takový moment ani film nezapomíná na komplikace jako změnu místa, rozpory v odboji či obstarávání zbraní.

Před dnem D je z filmu cítit napětí. Samotný atentát je takový, jaký asi skutečně byl, totiž zmatený. Signál malého zrcátka od Valčíka, Gabčíkův zaseknutý samopal, letící Kubišův granát. Také osudová chyba oběti, která se rozhodne ve svém Mercedesu vstát a střílet. To je mimochodem také nejdelší záběr, v němž lze samotného Heydricha vidět.

Zdánlivě nevydařená akce je následována útěkem každého z atentátníků, kteří se ukryjí v kryptě kostela svatého Cyrila a Metoděje. Pravoslavný chrám v pražské Resslově ulici byl obklíčen osmi sty příslušníky Wafen-SS. Právě dramatický souboj sedmi českých parašutistů proti nezměrné přesile Němců považuji za část velmi povedenou. Za úplně nejzdařilejší pak skutečnost, že se režisér nevyhnul ani důsledkům atentátu v podobě brutálních výslechů členů odboje. Silným motivem je zde přítomná zrada jednoho z pražské osmičky parašutistů Karla Čurdy.

Anthropoid režiséra Seana Ellise je dramatickou podívanou, kterou sice kritika po premiéře na zahájení 51. ročníku karlovarského festivalu podobně dramaticky ztrhala, ale já se něčeho takového dopustit nemohla. Jsem pyšná, že se takto velkého českého tématu ujal zkušený filmař. Jako český divák cítím skutečnou hrdost, neboť jsem si vědoma, že až tolik úspěšných období, vítězných bitev, velkých panovníků či hrdinů v naší historii nemáme a je nutné si je připomínat.

blog comments powered by Disqus