Hra začíná, herci jeden po druhém nastupují na podium. Každý z nich při příchodu vyřkne svou největší obavu a zaujímá předem stanovené místo. Místo naproti člověku, se kterým je v průběhu hry postava spjata. Při vstupu na jeviště zaznělo: „Bojím se, že máma umře.“ Vzápětí: „Bojím se, že je tu nechám samotné.“ Dvojice tak daly jméno svému strachu dříve, než celá hra mohla vůbec začít. Díky tomu se divák ocitá přímo v ději, díky tomu postavám najednou rozumí.
Současná litevská autorka Teklė Kavtaradzė vystavila aktéry osobní konfrontaci s neznámou a nelehkou situací. Krátké náhledy do osudů všech obsazených se živě střídají, což vyžaduje divákovu stálou pozornost. Všechny dílky mozaiky příběhů spojuje postava Liudase v podání Tomáše Žilinského. Všem postavám dodává řád a jejich osudy pomyslně řídí. Jestli právě symbolika jeho činů nahrazuje úlohu Krista uvedeného v závorkách, musí každý posoudit sám. Autorka postavu přiblížila i mladší generaci jako dýdžeje pouštějícího diskotékovou hudbu. Občas hudbu zpomalí a s ní se zpomalí i pohyb postav. Nebo melodii přeruší úplně, postavy se zastaví a Liudas využije příležitosti pohrát si s jejich osudy. Někomu do rukou položí knihu, jinému láhev vína. Každá z rekvizit má souvislost se strachem či problémem aktéra.
Kavtaradzé v názvu jméno Krista záměrně umístila do závorek. Můžeme v tom nalézt hned několik symbolik. O víře se lidem v současné době úplně nechce mluvit nebo se o ni nezajímají. Tak či onak, mají problém vést diskuzi o dané problematice a nevyhýbat se tomuto tématu. A protože se postavy ve svém životě octly doslova na křižovatce, byla by pro ně víra možná jedním z východisek. Ostatně do tvaru kříže či křižovatky situovala Magdaléna Peráčková i scénu, kterou sestavila ze dvou křižujících se dřevěných mol.
Hra se žánrem podobá road movie, jakékoli členění je však potřeba brát s lehkou nadsázkou, jelikož se nejedná o movie. Děj dramatu je celkově velmi roztříštěný, nikoli však chaotický. Situace mladých lidí lze chápat hned z několika úhlů. Právě díky snadnému porozumění, věrným hereckým výkonům a především uvěřitelným situacím má hra co nabídnout obecenstvu všech věkových kategorií. Režisérka Sára Čermáková shrnuje inscenaci jako příběh o mladých lidech nejen pro mladé lidi. Právě opravdovost děje vede diváka k zamyšlení nad podstatou života, víry a radosti. Nabádá k vděčnosti a touze prožít život v celé šíři jeho spektra.
blog comments powered by Disqus