Důvodů, proč se mladí lidé pouštějí do nahrávání videí na Youtube, existuje celá řada. V případě Anety sehrálo roli mimo jiné to, že před třemi lety začala studovat žurnalistiku na Fakultě sociálních studií, kde se s natáčením videí dostala do blízkého kontaktu. „Už předtím jsem ráda sledovala tvorbu některých youtuberů. Navíc jsem byla odjakživa extrovertní a ráda sdílela svoje zážitky s ostatními. Také šlo o příležitost, jak poznat nové lidi,“ zamýšlí se nad motivy, které ji vedly k založení vlastního videokanálu.
Ve svých videích se věnuje především námětům z oblasti módy či kosmetiky, ale řeší i další rozličná témata od cestování přes povídání o vztahu na dálku až po ranní rituály. „Točím o tom, co mě baví, o nápady obvykle nemám nouzi,“ odpovídá na otázku, podle čeho si obsah svých příspěvků vybírá. Nedávno se díky svému zájmu stala jednou z hlavních tváří vánoční reklamní kampaně společnosti Vivantis. „To považuji za určitý milník, jeden ze svých největších úspěchů spojených s vlastní aktivitou na Youtube,“ dělí se o svůj dojem.
Přiznává ale, že z počátku se o svém novém koníčku nechtěla lidem kolem sebe svěřovat. „Když začínáš, můžeš se snadno stát terčem posměchu a tomu jsem se chtěla vyhnout,“ vysvětluje. Ze strany přátel ani rodiny se ale s negativními reakcemi nesetkala. „Občas si ze mě kamarádi dělali žerty, ale v takovém tom přátelském duchu. Také rodina mě maximálně podporuje,“ těší ji. „Babička si dokonce koupila tablet, aby se mohla na moje videa koukat,“ dodává.
Negativní reakce příliš neřeším
Kritika je nicméně jednou z největších překážek, na kterou by se začínající youtuber měl připravit. „Je třeba počítat s případnými posměšky a obrnit se proti nim hroší kůží,“ radí Aneta. K tomu, že někteří lidé shlížejí na youtubery spatra, podle Anety přispívají také média, která je často prezentují spíše v negativních souvislostech. „Ne že by všichni youtubeři byli úžasní, ale mnozí se například snaží zviditelnit různé dobročinné sbírky, podněcovat v lidech zájem o politiku nebo povzbuzují druhé, aby se učili anglicky,“ podotýká. Občasným kousavým poznámkám se člověk zkrátka nevyhne, Aneta si je však zvykla nebrat příliš osobně. „Pokud mají připomínky smysl, nebráním se jim, ale když mi někdo napíše, že mám třeba příliš široká ramena, co nadělám?“
Videa netočí jen ze svého pokoje, ale také na cestách. (autor: Z vlastního archivu)
Často se také mluví o vlivu, jaký youtubeři mají na své vrstevníky, kteří sledují jejich tvorbu. Na popularitě dnes nabírá termín „influencer“ (z ang. in-fluence = ovlivňovat, pozn. red.), ani tímto termínem by se ale Aneta neoznačila. „Nemyslím si, že bych měla na lidi nějak velký vliv,“ tvrdí a srovnává se s kolegy, kteří mají řádově ještě o jednu nulu odběratelů více. „Přesto mi v minulosti lidé napsali, že díky mým videím třeba vycestovali do zahraničí na Erasmus, neodpískali vztah na dálku nebo začali nakupovat v sekáči,“ vybavuje si pár příkladů.
Stát se youtuberem může být lákává představa
S otázkami, jak na to, se na Anetu obracejí dokonce děti, které ještě nesplňují věkové minimum třinácti let, odkdy je možné na Youtube publikovat. „Na jednu stranu to celé vypadá hrozně jednoduše, sednete si do pokoje a natočíte video, ale ne všechno půjde tak snadno,“ objasňuje. „Získat větší počet odběratelů je běh na dlouhou trať a namísto počátečního nadšení tak může přijít deziluze,“ varuje. „S větším počtem odběratelů přicházejí také právní povinnosti jako je živnostenský list nebo daňové přiznání, tedy věci, které by člověk normálně neřešil až do šestadvaceti, v tomto ohledu pak musí rychleji dospět,“ upozorňuje mladá youtuberka ze Slezska. Za každým videem se navíc skrývají hodiny práce. „Natočit video je to nejmenší, následným editováním ale strávím někdy i pět hodin, při rendrování se mi zase málem přehřívá počítač,“ směje se. „Celkově je to dost časově náročné a je za tím hodně práce.“
V současné konkurenci je navíc skoro nemožné přijít s čímkoliv novým. Přesto je podle Anety hlavní, aby se youtuber stal pro druhé něčím zajímavý. „Nezáleží na tom, zda je člověk introvert nebo extrovert, cholerik nebo sangvinik, protože v té místnosti nakonec sedí před kamerou sám. Ale důležité je, aby dokázal něčím zaujmout,“ myslí si. Špičková technika přitom rozhodně není podmínkou. Počítat je třeba také s tím, že publikováním na Youtube přicházíte o část soukromí. „Lidé se o vás začnou zajímat a něco ze sebe odkrýt musíte, abyste s nimi navázali vztah,“ nastiňuje. „Hlavní je ale překonat obavy a prostě to zkusit, kdejaké video se dnes může stát populárním,“ dodává Aneta a nabízí příklad známého videa, ve kterém dívka sděluje matce, že je těhotná.
Samotnou ji natáčení videí ani po třech letech bavit nepřestalo, byť přiznává, že současně s psaním bakalářské práce jí teď nezbývá tolik času. „Jak se zvyšuje počet odběratelů, otevírají se mi zároveň nové dveře, získávám nové možnosti a i to je důvod, proč mě to stále naplňuje,“ dodává. Jednou by ráda dosáhla na hranici sta tisíce odběratelů. Nahrávání videí má pro ni ale také trochu odlišný rozměr. „Vytvářím si tím takový památník nebo deníček, je to způsob, jak uložit svoje vzpomínky a někdy v budoucnu se k nim moci vrátit,“ říká Aneta, která svou tvorbu na Youtube ještě rozhodně ukončit nehodlá.
blog comments powered by Disqus