Halas mi ukázal, jakou mají média moc | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 33. ročník

Halas mi ukázal, jakou mají média moc

Do rubriky Staří Halasáci napsala Hana Trčková (Sobota, 19. duben 2008)

Jméno Toma Václavíka je dnes spojeno s ekologickým zemědělstvím a tématem biopotravin. V současnosti vede vlastní agenturu Green marketing, která poskytuje služby marketingového a ekonomického poradenství pro ekozemědělce a prodejce biopotravin. Před více než čtrnácti lety jeho jméno figurovalo v tiráži Halasu v kolonce šéfredaktora. A nejen to – právě jemu totiž vděčíte za to, že Halas můžete vůbec držet v rukou. Byl to on, kdo kdysi s myšlenkou založit fakultní časopis přišel.

„Sametovou revoluci jsem prožil v Kanadě, asi jsem pak měl potřebu nějak se veřejně projevovat, abych vnitřně odčinil to, že jsem studentské bouře sledoval jen na CNN. Navíc, když mi něco vadí, dávám to hlasitě najevo, nerad se s tím smiřuji,“ popisuje po letech důvod, který vedl k ustavení redakce časopisu. „Dali jsme se dohromady na katedře anglistiky a pravidelně se scházeli i se zástupci studentů ve fakultním senátu. Mluvili jsme o tom, že ne vše se děje ve prospěch studentů a kvalitních učitelů. Chtěli jsme s tím něco udělat. Fakultní časopis byl jen nástroj, jak naše názory rychleji dostat mezi studenty a pedagogy,“ míní Václavík.

S názvem pro časopis pak přišli studenti češtiny. „Chtěli jsme být hlasití, halasit… Název Halas v sobě skrýval krásný jazykový vtip,“ vzpomíná současný poradce pro ekologické zemědělství. Práce na fakultním časopisu podle něj byla velmi vzrušující. „Nejvíce vzpomínám na skvělou atmosféru mezi lidmi, kterým nebyly věci lhostejné a rozhodli se s tím něco udělat. Také na to, jak jsme doháněli články na poslední chvíli a pak s disketou běželi na kopírku a pak do tiskárny. Rovněž na to, jak jsme Halas prodávali na chodbách a dvoře fakulty. Nebo jak jsme se přeli, co ještě můžeme napsat a co je již moc ostré. A také na to, jak nám někteří pedagogové pomáhali radou i články,“ popisuje Václavík.

A čemu se v Halasu naučil? „Aniž bych si to uvědomoval, asi odpovědnosti vůči kolegům, vůči časovým termínům a hlavně vůči tomu, co jsme psali. Jakmile totiž něco napíšete a zveřejníte, už to není jen vaše věc, ale je to věc veřejná a vy si musíte být jist, že jste schopen ji obhájit. Halas mi také ukázal, že média mají velkou moc. Těžím z toho dosud,“ dodal Václavík, který je v současnosti s médii v pravidelném kontaktu. Je totiž pravidelným korespondentem pro časopisy Moderní obchod, Regál, BioFach Magazine, Organic-Research.com, Bio-Markt.info a další. Jeho články a tiskové zprávy si však můžete přečíst i v českém tisku, například v Mladé frontě Dnes, Lidových novinách, Hospodářských novinách, Právu nebo týdeníku Respekt. Tom Václavík velmi často komentuje i aktuální vývoj na českém trhu pro televizní a rozhlasové stanice.

A jak se ze studenta anglistiky a amerických studií stane poradce pro ekologické zemědělství? „Téma potravin mne vždy dost zajímalo. Když jsem někdy v roce 2000 zjistil, co to je ekologické zemědělství, věděl jsem, že se tomuto tématu chci věnovat. Tehdy jsem se živil marketingem, tak jsem tomuto oboru zasvětil své znalosti a schopnosti. Ale stále se učím. Téma mne moc baví a práce je pro mne zábavou,“ uzavírá Václavík.

Infobox: Tomáš Václavík • narodil se v Brně v roce 1965 • před začátkem studia strávil rok v USA a Kanadě • vystudoval anglistiku a americká studia na FF MU • působil jako obchodní a marketingový ředitel Country Life, s.r.o. • nyní je prezident mezinárodní Asociace prodejen biopotravin a vede vlastní agenturu Green marketing • vydává časopis Bio Obchod • je členem Rady Spolku poradců a kontrolorů v ekologickém zemědělství EPOS a člen PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců

blog comments powered by Disqus