Když mě proto na začátku zkouškového období někdo z facebookových přátel pozval na hudební představení Romeo a Julie – Příběh ulice, chtěla jsem pozvánku s díky odmítnout. Pak jsem si ale všimla, že si muzikál připravily děti z taneční skupiny Dance the Yard společně s pedagogy z občanského sdružení IQ Roma servis. Dostala jsem strach, že by na romské tanečníky (kteří si navíc vybrali tak nešikovně zrovna tohle dílo) nikdo nepřišel a nakonec jsem tedy zatla zuby a vypravila se je podpořit. Spletla jsem se hned dvakrát. Sál sklepní scény divadla Reduta byl naplněný k prasknutí na obou lednových představeních. Pohybově i hudebně nadaní herci a herečky mě navíc přesvědčili o tom, že příběhu o velké lásce i velké nenávisti čas rozhodně na aktuálnosti neubral. Ze Shakespearových veršů nezbylo nic, přibyly ale zážitky lidí, kteří denně žijí mezi dvěma znepřátelenými světy: romským a českým.
Shodou okolností dostali stejný nápad i herci Divadla v karanténě. Na jejich adaptaci Romea a Julie v divadle Buranteatr jsem šla už bez váhání. A opět jsem nelitovala. Scénář, na kterém se podílel mimo jiné i student naší fakulty Jan Motal, se už podobal originálu více. Známý příběh byl ale podbarven romskou hudbou, tancem a kulturou, o které my gádžové víme tak málo.
A tak bych vám, kteří také trpíte nějakým druhem předsudků, ráda vzkázala, že vše se ještě dá napravit. A třeba zrovna 31. března v 19.30 v Buranteatru, kde budou hru reprizovat členové Divadla v karanténě. Anebo 22. dubna v 19.00. V ten den se totiž chystají před diváky znovu předstoupit tanečníci z Dance the Yard.
blog comments powered by Disqus