Hra aneb Rackové a jiná zvířena na fakultní půdě | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 33. ročník

Hra aneb Rackové a jiná zvířena na fakultní půdě

Do rubriky Kultura napsala Dana Kristlová (Pondělí, 29. listopad 2010)

Divadelní představení jsou na naší fakultě zavedeným zvykem. Díky snaze občanského sdružení Přesahy, které divadelní večery organizuje a zve jednotlivé soubory, se mohou studenti setkávat se zajímavými performancemi a rozšiřovat své obzory. Tentokráte se na prknech, která znamenají fakultu, objevilo divadlo Prkno se svou hrou pojmenovanou prostě Hra.

Představení se konalo ve středu 13. října od půl osmé v atriu naší fakulty. Připravit se alespoň trochu na dramatický počin, jehož autory jsou sami protagonisté a děj je situován na pustý ostrov plný racků, nebylo dobře možné.

Scéna Hry byla jednoduchá, ale o to více působivá – stůl, židle, velká truhla, podivné dřevěné konstrukce, jež se v průběhu hry ukázaly být stylizovanými křídly, a kusy novin rozházené po zemi dokreslující představu pustiny a odtrženosti od světa. Mezi nimi dva muži, Pan K. a Pan S. (Vít Jakubec a Martin Kula). Dva podivínští trosečníci žijící na ostrově mezi racky, pozorující jejich svět a chování, navyklí na jejich životní cykly, jednoduchost a nekomplikovanost svobodné ptačí existence. Hra. Hra metafor, hra se slovy. Proč vlastně Hra? Hra na otázky a odpovědi, hra na život a jeho podstatu, hra na racky. Dva muži vytržení ze shonu a stresu, politiky, válčení, hlouposti společnosti. Dva ztracenci komunikující spolu, se světem blízkým i vzdáleným, také s racky a šílící z jednotvárnosti a stejnosti života na ostrově. Vtipkují, jsou však zoufalí. Hra? Racci lidi nenahradí.

Máme tu ale tajemství, věc, o níž se ve hře nemluví – divák nezná ono JAK, po kterém se pídí už od začátku, a neví ani PROČ. Nevíme, jak a proč se Pan S. s Panem K. na ostrově octli, a nevíme ani, jak dlouho už v onom podivném soužití jeden s druhým a s racky existují. Doba sedmnácti let je posléze odhalena, neznamená ale vlastně víc než číslo, na němž může být na jedné straně demonstrováno zoufalství světa bez kultury, modernity a pokroku; na straně druhé ale i svoboda, kterou získali, útěk k přírodě a jednoduchosti, odhled od válek, korupcí, loupeží nebo vražd. A kdesi v šelestu racčích křídel se donekonečna ozývá ono Hra. Hra na ostrov, na jehož půdě se dva lidé vzdálili zbytku společnosti a jejím problémům natolik, že se bojí vrátit zpátky, přestože po návratu touží. Jsou jinde. Po několika neúspěšných pokusech o opuštění ostrova se nakonec rozhodnou vytvořit si křídla z peří racků a vzlétnout vstříc svému a přesto cizímu světu lidí. Křídla jsou zde jistě metaforou svobody a připomínkou slavného Ikara, který, ač plný nadějí a snů, nedolétl daleko. Pánové S. a K. dolétli, kam chtěli. Oba… Otázkou zůstalo, jestli šťastně.

Divadlo skončilo. Performance dvou herců, živelnost při předvádění racků, vykořenění, šílenství, zoufalství, kterému pánové S. a K. propadali v ostrovní izolaci, ale i nadšení, vzrušení, radost, zklamání. Hra. Moderní a lehce absurdní, připomínající možná čekání na onoho pověstného Godota, který nešel. Zde se ale protagonisté odhodlali k činu a vzlétli jako rackové, aby našli, co ztratili, nebo aby spadli do ještě větší samoty. Člověk je totiž tvor společenský. Hra… skončila.

Fotogalerie

blog comments powered by Disqus