Krátce před sedmou hodinou večerní zdobí atrium stolky s občerstvením. Jedinými postavami tu jsou ale sněhobílé figurky nápadných ženských tvarů. Atmosféra plná očekávání a mírné nervozity se rozplývá až s příchodem autorek dvou nově vydaných publikací. Spolu s nimi přispěchají i diváci, každý dostává sklenku vína a představování publikací může začít.
„Zajímalo mě, jak feministky nahlížejí na pornografii. V antipornografických názorech bojují proti objektivizaci ženy, ale svými argumenty se samy staví do této pozice,“ představuje Kateřina Lišková svou knihu Hodné holky se dívají jinam. Feminismus a pornografie. Druhá kniha vznikala ve spolupráci všech přítomných autorek. S genderem na trh. Rozhodování o dalším vzdělávání patnáctiletých je souborem analýz obsahujících všechno, co jsme chtěli o životě patnáctiletých vědět.
Samy autorky se dobře baví a dobrou náladu se jim daří přenášet i na přihlížející. Prezentaci děl svých vyučujících navštívili i studenti a studentky genderových studií. „Líbí se mi, jak mé vyučující představují svou práci. Těším se na knížku, určitě si ji v budoucnu koupím,“ popisuje studentka Gabriela Studená.
Feministka v kuchařské zástěře
Druhá polovina programu patřila instalaci sousoší Tři Grácie od Petry Valentové. „Mně vždycky hrozně vadilo, že figurky ze hry Člověče, nezlob se, i když jsou v tom svém jemném tvaru ženské, nejsou nějakým způsobem genderově vyjádřené. A protože jsem sochařka, tak jsem se rozhodla, že jim udělám prsa,“ osvětluje význam díla charismatická Valentová, jejíž figurka zdobí i obal knihy Kateřiny Liškové. První figurka vznikla v roce 2003, postupně vytvářela autorka další, až vyrobila dvě série. Jedna z nich je momentálně k vidění ve sbírkách Národní galerie.
Valentová o sobě mluví jako o matce, sochařce a feministce v domácnosti. V poslední zmíněné roli se divákům představuje v závěru večera. Obléká si zástěru, na malý stolek přináší šlehačku se zavařeninami a začíná šlehat. Se svým kulinářským uměním se chlubí v právě vydané knize Kuchařka pro případy katastrof. Neobvyklá performance ale pochází z jejího předchozího titulu Hledání Sáma. Mezi zvuky ručního šlehače se obecenstvo dozvídá, že kuchařská kniha vznikala z několika receptů od různých mužů, s nimiž autorka chodila na rande. Poslední, se kterým se sešla, byl Sámo, jenž jí dal recept na dezert. Podle jejích slov představoval za jejím počinem sladkou tečku. Sladký závěr si užívají i diváci, kteří mají možnost moučník ochutnat.
blog comments powered by Disqus