Za nízkou úroveň absolventů mohou pedagogové, říká koordinátor Rádia R Jan Motal | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 32. ročník

Za nízkou úroveň absolventů mohou pedagogové, říká koordinátor Rádia R Jan Motal

Do rubriky Fakultní ruchy napsala Vendula Karásková (Úterý, 10. květen 2011)

Dramaturg, scenárista, režisér i novinář. Ale i bývalý tvůrce zábavních horoskopů nebo pořadů pro děti – to vše popisuje koordinátora Rádia R Jana Motala.

Šestadvacetiletý mladík chtěl původně studovat filozofii. Zjistil ale, že brněnská Filozofická fakulta neodpovídá jeho požadavkům, a dal přednost rozhlasové a televizní dramaturgii a scénáristice na Divadelní fakultě JAMU. „Až u bakalářských státnic jsem pak zjistil, že jsem na svém oboru omylem a že mě baví víc režie. Tou jsem také strávil převážnou část magisterského studia,“ přibližuje Jan Motal svou cestu k filmu. Na svém kontě má již režii několika dokumentů. Pro Českou televizi natočil například Sen o budování elit. Nezapomínal ale ani na svůj původní obor a napsal i několik scénářů dětských televizních pořadů.

K novinářské práci se současný přednášející na Katedře mediálních studií a žurnalistiky dostal už na gymnáziu. Začínal recenzemi koncertů, ale je podepsaný i pod články z regionální politiky, školství i bulvárnějších témat. „Horoskopy do novin byly spíš taková srandička. Někoho jsem si představil a na něj to napsal. Snažil jsem se také lidi motivovat, ať si třeba koupí něco hezkého na sebe nebo jdou večer do baru,“ vysvětluje taje zábavné rubriky. Jeho hlavním zájmem však byly analýzy, komentáře, publikování v odborném tisku nebo práce pro Český rozhlas.

Rozhlasovému dokumentu se proto věnoval už při studiu na JAMU. O naší fakultě neměl původně příliš velké mínění. Když se ale dozvěděl o nově vznikajícím univerzitním rádiu, nadšeně se účastnil prvních setkání. „Bylo potřeba dát dohromady tým lidí. Měl jsem už nějaké zkušenosti, tak jsem se toho chopil. Stal jsem se koordinátorem, takže vyrovnávám vztahy mezi katedrou a lidmi z eRka,“ vypráví o své práci tmavovlasý student. Ačkoliv ještě studuje doktorát na JAMU a religionistiku na Filozofické fakultě, o rozhlasovém dokumentu a dramaturgii přednáší nejen na JAMU, ale také na naší škole. „Na JAMU nás bylo v ročníku sedm, takže jsem zvyklý na otevřený vztah vyučujícího se studentem. Na Fakultě sociálních studií mi to chybí,“ vysvětluje mladý pedagog. Studium má podle něj smysl jen tehdy, když je vyučující se studenty v kontaktu. „Devadesát procent toho, co univerzita může předat, jsou osobnosti a morální přesah studia. Ostatní si každý může najít v knížkách,“ dodává přesvědčeně.

Studenti by se podle jeho názoru měli na univerzitě naučit přemýšlet a snažit se změnit své okolí, ne se mu přizpůsobovat. „Nízká úroveň absolventů není vina studentů, ale pedagogů. Chtěl bych, aby Rádio R mělo kolem sebe fungující komunitu, vytvářelo platformu pro další diskuze a setkávání a bylo soběstačným a sebevědomým univerzitním rádiem,“ uzavírá Motal.

blog comments powered by Disqus