Rád souhlasím. Samostudium budiž alfou a omegou toho, co po studentech požadujeme. Jen bych rád obhájil i přednášení a poslech přednášek. Asi jste si také všimli, že není přednáška jako přednáška. A někteří z vás možná už i přemýšleli o druzích přednášení. Každý typ rétoriky je spojen s riziky. Například přednášet spatra, lovit z paměti: Rizikem je tu zapovídání, rozbředlost, to, že se sdělí více subjektivně zkresleného než přesného. Přednášet z papíru neboli číst: Ale proč text ke čtení neposkytnout čtenářům, aby si ho přečetli vlastním tempem, a tehdy, kdy na něj budou mít chuť? Opakování vět a slov ze snímků, které mají všichni před očima: Výhodou je, že posluchač je zároveň divákem a vstřebává informace dvěma kanály najednou. Nevýhodou, že za chvíli nás to nudí. Jsme vmanévrováni do pasivity a proč vnímat dvakrát totéž? Anebo přednášející naopak neopakuje to, co je na snímcích a dodává něco dalšího. Před očima tak máme jedny informace, ale do uší se nám valí jiné. Stoupá tak nárok na koncentraci a koordinaci, po chvíli jsme unaveni a přistihujeme se, že nevnímáme obsah.
Pokud je příliš málo snímků, informační hodnota je podměrečná a jsme ošizeni. Hodně snímků způsobuje zahlcení, i když si je mohu stáhnout a pročíst později. Další druhy přednášení mohou být přednášky obsahující videozáznam a jeho sledování. Přednášky chaotické. Konferenční přednášky s nutností vejít se do deseti minut, kdy si řečník neodpustí pohovořit dlouze o tom, jak se v tomto čase nedá nic říct. Přednášky, které chtějí nahradit encyklopedii a vlečou se hodinu a půl. Panuje tu různost!
Jestliže u samostudia není pochyb, že se bez něho student neobejde, s přednáškami to není tak jasné. Ale dobrá přednáška je mimo jiné živým kontaktem, při kterém se učíme soustředit, kriticky hodnotíme rétoriku (styl) a ukládáme jiné paměťové stopy než při samostudiu. Také nad sebou přemýšlíme. Přednášející nás vyzval k diskusi a my se nezapojujeme. Proč vlastně?
Můj názor je, že bez poslechu excelentních přednášek je spíše nepravděpodobné, že se stanete vzdělanými odborníky.
blog comments powered by Disqus