Stanoviska obou stran vyjadřují v kostce dva základní pohledy. Na jedné straně (Císař a Vráblíková) stojí „tocquevillovská“ občanská společnost jako potenciální nástroj demokratické obnovy, síla, jež může přispět k nápravě deficitů oficiální politické moci. Na straně druhé (Balík a Hanuš) figuruje občanská společnost jako utopická představa společenství „čistých a spravedlivých“, ztělesňující alternativu k morálně zkaženému systému opírajícímu se o politické strany. Ptát se, kteráže to občanská společnost v Týdnu neklidu pochodovala ulicemi českých měst a debatovala v řadě akademických i neakademických prostor, nedává příliš smyslu. Je totiž zjevné, že přítomny byly obě dvě. Pak ovšem záleží jen na nás, které z nich budeme chtít přisoudit vyšší důležitost.
Jedním z klíčových témat, které se v debatách o občanské společnosti vynořuje, je problém důvěry. Občanské iniciativy v nich reprezentují „pozitivně deviantní“ ostrůvky vzájemnosti a dialogu uprostřed neosobních a monologických politicko-administrativních struktur, budících nedůvěru. Domnívám se, že právě nedůvěra sehrává v řadě současných politických střetů – Týden neklidu nevyjímaje – hlavní roli. Jedná se přitom o nedůvěru vzájemnou. Vládnoucí politikové nedůvěřují protestujícím, když je podezírají ze snahy hájit své čistě partikulární zájmy, nebo z propůjčování se zájmům politické konkurence. Protestující veřejnost pro změnu nedůvěřuje politikům, když v jejich „reformních“ snahách vidí špatně skrývané pokusy o kolonizaci akademického světa spřízněnými ekonomickými subjekty. Ve výsledku pak sledujeme polarizované bloky, mezi kterými je velmi obtížné vést skutečný dialog, jenž by mířil ke klidu zbraní – přestože k němu v médiích obě strany pravidelně vyzývají.
Blahodárnost občanské společnosti funguje v atmosféře nedůvěry jen obtížně. Proto platí, že dokud na ni budou volení zástupci hledět skrz prsty jako na srocení nekonstruktivních křiklounů a občanští aktivisté v ní naopak budou vidět jediný a spásonosný prostředek pro nastolení „skutečné demokracie“, věci se sotva někam pohnou. Budeme jen svědky dalších a dalších pouličních akcí, na jejichž konci vždy zazní pohrdlivá slova o neomarxistických revolucionářích a u popelnic skončí transparenty posílající prohnilý „Systém“ do horoucích pekel.
blog comments powered by Disqus