Když jsem v podzimním semestru přednášel o Durkheimovi, položil jsem přítomnému publiku otázku, zdali si myslí, že existuje Fakulta sociálních studií. Odpověď byla jednoznačná: samozřejmě, že ano. Dovolil jsem si polemizovat namítaje, že nic takového okolo sebe nevidím. Jistě, máme tady budovu a v ní místnosti, v nich se vyskytují lidé, na zdech visí cedule a na různých dokumentech se vyjímají loga. Ale kde je ta „Fakulta sociálních studií“? A co máme na mysli, když říkáme, že „existuje“?
Má průhledná provokace nemířila k provolávání mantry všech studujících sociologie „všechno je sociální konstrukt!“ a výzvě k hledání čiré „autenticity“. Měla být pouze podnětem k tomu, aby se v lavicích konformně usazené studentstvo na chvíli zamyslelo a pohlédlo na svět okolo sebe trochu jinak – „just stop and think.“ Fakulta sociálních studií v přísném slova smyslu opravdu neexistuje. Přesto cítíme opak; její nadindividuální realitu a její schopnost působit na nás donucujícím účinkem (správně, durkheimovský „sociální fakt“ v celé své kráse). Může nás přijmout, ale i propustit; může nás odměnit, ale i potrestat; může nám jednoduše citelně zasáhnout do našich osobních životů.
Fakulta je přitom jen příklad. Vedle ní se každodenně setkáváme s dalšími podobnými „přízraky“, na které si nemůžeme sáhnout, ale které zároveň podstatně ovlivňují náš životaběh. Politika, demokracie, trh, věda, medicína, školský systém. Nikdo z nás jako jedinec je nemá ve své moci. Přesto nejsou ničím víc než výtvory nás lidí, kteří jsme je přivedli k životu a udržujeme je při něm. Je rozumné na to nezapomínat a čas od času se na chvíli zamyslet, co je a co má být vlastně jejich smyslem.
Transcendence, která tak ležela na srdci Herbergovi, se v širokém povědomí pojí s oblastí záhadného, nadpřirozeného, mystického, rozumu se vymykajícího. Přitom budeme-li postupovat přísně etymologicky, dostaneme se k daleko prozaičtějšímu významu: „přesah“ či „překročení“. Jednou z podob, jakou takto chápaná transcendence může nabývat, představuje právě schopnost pohlédnout na svět okolo sebe z povzdálí a položit si otázku, co (a čí) je zde účel a co (a čí) jsou zde prostředky.
Just stop and think.
blog comments powered by Disqus