Qualtrics Survey jsou jednou z nejprofesionálnějších stránek na tvorbu dotazníků. Potvrzuje to i výčet klientů serveru na domovské stránce. Mezi nimi najdeme CBS, Americký červený kříž, Columbia University, eBay, Converse, Microsoft, Wall Street Journal, Yamahu a mnoho dalších velkých jmen. Hned vedle této přehlídky se nabízí tlačítko FREE ACCOUNT. Po kliknutí na něj zákazník vyplní e-mailovou adresu, heslo a účet má rázem hotový.
Tento účet vyzkoušela například i studentka psychologie a sociologie Zuzana Očadlíková. „Qualtrics Survey používal kamarád a vypadalo to dobře,“ prozradila Zuzana důvod, proč si server vybrala. „Když jsem můj dotazník rozeběhla, svítil mi tam červeně limit dvou set padesáti odpovědí a pod tím počet odpovědí, které jsem doposud nasbírala. Dvě stě padesát respondentů pro mě bylo dost a myslela jsem, že se průzkum sám zastaví. On ale běžel dál, lidé mohli dál vyplňovat, jen pro mě se celý průzkum po překročení limitu zablokoval,“ nastínila problém.
Zablokování dat jsme v podmínkách zapomněli zmínit
Zuzana tedy napsala firmě e-mail s otázkou, co má dělat. Odpověď jí však přišla až po druhém prosebném e-mailu, ve kterém se zmínila, že jde o průzkum k její diplomové práci. „Toho se chytli, asi viděli obchodní šanci,“ odhaduje Zuzana. V e-mailu od společnosti stálo, že si má buď zaplatit plnou verzi v ceně pěti set eur, nebo jim má poskytnout kontakt na profesora z její univerzity, který by byl schopen zúčastnit se třicetiminutového rozhovoru se zástupci firmy. Jiná šance, jak získat svá data zpět, prý neexistuje.
Studentka se tedy rozhodla oslovit vedoucí své práce Hanu Macháčkovou, která byla ochotná s firmou jednat. „V rozhovoru jsem se hned na začátku zeptala, kde je informace o zablokování účtu uvedená v podmínkách. Po několika vyhýbavých odpovědích jednatel firmy Nathaniel Mills přiznal, že informace nikde uvedená není. Slíbil však, že se pokusí zařídit, aby tam byla dodána,“ vylíčila Macháčková. Firma měla s Hanou Macháčkovou vést rozhovor s nabídkou licence, pedagožka ji však hned na začátku telefonátu odmítla. Podobný telefonát absolvoval před nějakým časem i její kolega Jan Širůček. Bylo jí tudíž jasné, o jakou nabídku jde, a Millsovi zopakovala, že univerzita stále nemá zájem. „K nabídce tedy nedošlo, nedala jsem jim k tomu prostor,“ řekla Macháčková.
Teprve po tomto telefonátu získala Zuzana svá data zpět. Vše tedy dopadlo dobře, marketingová strategie této firmy ale zůstává přinejmenším pochybnou a nespravedlivou vůči uživatelům. „Celá věc mi přijde velmi nešťastná. V kontaktu s firmou jsem se snažila být co nejvíce korektní, protože jsem Zuzaně nechtěla přidělávat žádné nepříjemnosti. Tato praktika se mi ale velmi příčí a to je také důvodem, proč s danou firmou nechci nic mít. Doufám, že žádný student už nebude nic podobného muset řešit,“ uvedla Macháčková.
Ostatní články, které chyběly v tištěném čísle:
proFIdivadlo aneb divadlo na FI
It’s hard to find the moral high ground when you’re standing in the mud
blog comments powered by Disqus